Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Nowosolna 2024 rok

GMINA NOWOSOLNA

 ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI
NA TERENIE GMINY NOWOSOLNA
2024 ROK

 

na podstawie art. 9 tb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024, poz. 399 z późn. zm.)

 

ŁÓDŹ, KWIECIEŃ 2025

 

 

  1. Wprowadzenie.

 

Niniejszy dokument stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2024 rok dla Gminy Nowosolna. Analizę sporządzono zgodnie z art. 9tb ustawy z dnia 13 września 2013 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2024 poz. 399 ze zm.).

Analiza zawiera dane ze sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych o czynnikach wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

 

  1. Akty prawa miejscowego regulujące gospodarkę odpadami  komunalnymi.

       

Gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi w 2024 roku objęte były zarówno nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy, nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, jak również nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

W 2024 roku gospodarkę odpadami komunalnymi w Gminie Nowosolna regulowały następujące akty prawa miejscowego:

 

  • Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr XXXI/215/20 z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowosolna (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 01.02.2021r. poz. 444);

 

 

  • Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXVI/437/23 z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXI/215/20 Rady Gminy Nowosolna z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowosolna (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 19.04.2023r. poz. 3209);

 

 

  • Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXXVI/499/23 z dnia 25 października 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Nowosolna od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 15.11.2023r. poz. 9266);

 

  • Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXXVII/515/23 z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie zmiany uchwały Nr LXXVI/499/23 Rady Gminy Nowosolna z dnia 25 października 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Nowosolna od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 20.12.2023r. poz. 10676);

 

  • Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXI/415/22 z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 15.12.2022r. poz. 7531);

 

  • Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXI/414/22 z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie opadami komunalnymi od domku letniskowego na nieruchomości lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjnowypoczynkowe, położonej na terenie Gminy Nowosolna (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 15.12.2022r. poz. 7530);

 

  • Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr XXII/134/16 z dnia 25 maja 2016 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 15.06.2016r. poz. 2621);

 

  • Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr XXIX/182/16 z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno - wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, położonych na terenie Gminy Nowosolna (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 19.01.2017r. poz. 468);

 

  • Uchwała  Rady Gminy Nowosolna Nr XXXV/249/21 z dnia 31 marca 2021 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Nowosolna (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 27.04.2021r. poz. 1863);

 

  • Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr XVIII/116/19 z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno - wypoczynkowe, położonych na terenie Gminy Nowosolna (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego opublikowana dnia 07.02.2020r. poz. 857).

 

 

  1. Ogólna charakterystyka systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

 

System gospodarki odpadami polegający na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Nowosolna funkcjonuje od 1 lipca 2013 r.

Odpady komunalne z terenu Gminy Nowosolna w 2024r. były zbierane i odbierane w sposób selektywny zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowosolna. Selektywna zbiórka odpadów prowadzona była zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2021 r. poz. 906) oraz Krajowego planu gospodarki odpadami 2028’’, przyjętego uchwałą Nr 96 Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2023 r.

W 2024 r. na terenie Gminy Nowosolna usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości tak jak w poprzednich latach, realizował przedsiębiorca wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego firma Remondis Sp. z o.o. W ramach umowy zawartej z ww. wykonawcą bezpośrednio sprzed posesji, odbierane były następujące frakcje odpadów: niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne oraz odpady zbierane selektywnie: papier, tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe i metal, szkło oraz bioodpady. W ramach Mobilnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w okresie wiosennym były odbierane odpady wielkogabarytowe między innymi akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, opony, meble i inne odpady wielkogabarytowe. W Urzędzie Gminy Nowosolna można było oddać zużyte baterie i przeterminowane leki. W marcu 2024r. został uruchomiony Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) do którego mieszkańcy Gminy Nowosolna mogli oddać opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania szklane, opakowania z papieru, odpady biodegradowalne, odpady wielkogabarytowe, sprzęt elektroniczny, baterie, żarówki, przeterminowane leki, strzykawki, igły, farby, tusze, lakiery, odzież, popiół, zużyte opony, gruz, a także odpady z budowy i remontów.

Selektywny sposób zbierania odpadów realizowany na terenie gminy Nowosolna jest aktualny z obowiązującymi regulacjami.

 

 

  1. Ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy.

       

Systemem gospodarki odpadami w 2024 r. objętych zostało łącznie 2095 nieruchomości. Łączna masa zebranych odpadów komunalnych wraz z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi z terenu gminy Nowosolna wyniosła 2972,516 Mg.

 

       

Tabela 1. Zestawienie odebranych odpadów komunalnych w roku 2023 i 2024 (z terenu gminy Nowosolna oraz Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) [Mg].

Kod odpadów

Rodzaj odpadów

Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg] w 2023r.

Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg] w 2024 r.

15 01 06

Zmieszane odpady opakowaniowe

36,44

44,04

15 01 07

Opakowania ze szkła

137,92

147,88

16 01 03

Zużyte opony

3,6

3,16

17 01 07

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych

28,08

19,94

17 09 04

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03

-

10,66

20 01 01

Papier i tektura

109,48

119,34

20 01 32

Leki inne niż wymienione w 20 01 31

0,247

0,246

20 01 36

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

0,5

0,79

20 01 39

Tworzywa sztuczne

224,5

250,28

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

838,36

877,36

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

1213,14

1388,44

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

155,55

106,80

20 01 34

Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33

0,12

0,15

15 01 02

Opakowania z tworzyw sztucznych

-

1,12

20 01 28

Farby, tusze, farby drukarskie, kleje lepiszcze i żywicze inne niż wymienione w 20 01 27

-

0,30

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

-

1,32

20 01 23

Urządzenia zawierające rtęć

-

0,30

20 01 10

Odzież

-

0,18

20 01 35

Zużyte urządzenia elektryczne i inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

-

0,21

Łączna masa odpadów

2747,937

2972,516

 

        Jak wynika z powyższej tabeli w przypadku 4 rodzajów kodów odpadów wystąpił spadek ilości odebranych odpadów, w przypadku pozostałych rodzajów nastąpił wzrost. Łączna ilość odebranych odpadów w 2024 roku wzrosła o 224,579 Mg w stosunku do roku 2023. Największy wzrost w stosunku do masy odebranych odpadów o 175,30 Mg dotyczył niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz odpadów ulegających biodegradacji o 39 Mg.

       

Tabela 2. Zestawienie odebranych odpadów komunalnych z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów w 2024  [Mg].

Kod odpadów

Rodzaj odpadów

Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg] w 2024 r.

15 01 07

Opakowania ze szkła

0,64

16 01 03

Zużyte opony

2,56

17 01 07

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych

13,26

17 09 04

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03

10,66

20 01 36

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

0,65

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

16,96

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

15,82

15 01 02

Opakowania z tworzyw sztucznych

1,12

20 01 28

Farby, tusze, farby drukarskie, kleje lepiszcze i żywicze inne niż wymienione w 20 01 27

0,3

15 01 01

Opakowania z papieru i tektury

1,32

20 01 23

Urządzenia zawierające rtęć

0,3

20 01 10

Odzież

0,18

20 01 35

Zużyte urządzenia elektryczne i inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

0,21

Łączna masa odpadów

63,98

 

Tabela 3. Procentowa zmiana w ilości odebranych odpadów w stosunku do roku 2023.

Rodzaj odpadów

Kod odpadów

Udział % w stosunku do roku 2023

Zmieszane odpady opakowaniowe

15 01 06

+20,86%

Szkło, opakowania ze szkła

15 01 07

+7,22%

Zużyte opony

16 01 03

-12,22%

Odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych

17 01 07

-28,99%

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03

17 09 04

-

Papier i tektura

20 01 01

+9,01%

Leki inne niż wymienione w 20 01 31

20 01 32

-0,40%

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

20 01 36

+58,00%

Tworzywa sztuczne

20 01 39

+11,48%

Odpady ulegające biodegradacji

20 02 01

+4,65%

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

20 03 01

+14,45%

Odpady wielkogabarytowe

20 03 07

-31,34%

Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33

20 01 34

+25%

Opakowania z tworzyw sztucznych

15 01 02

-

Farby, tusze, farby drukarskie, kleje lepiszcze i żywicze inne niż wymienione w 20 01 27

20 01 28

-

Opakowania z papieru i tektury

15 01 01

-

Urządzenia zawierające rtęć

20 01 23

-

Odzież

20 01 10

-

Zużyte urządzenia elektryczne i inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

20 01 35

-

 

 

  1. Uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia
    i recyklingu odpadów komunalnych.

    Gminy zgodnie z zapisem art. 3b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, były zobowiązane osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości co najmniej 45% wagowo, jako stosunek masy odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi do masy wytworzonych odpadów komunalnych, nie uwzględniając innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne.

    W roku 2024 Gmina Nowosolna uzyskała poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu w wysokości 33,31% - obowiązkowy poziom nie został osiągnięty.

    W roku 2024 Gmina Nowosolna uzyskała poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w wysokości 77,99% (wymagany poziom do 35%) - obowiązkowy poziom nie został osiągnięty.

  1. Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

    Na terenie Gminy Nowosolna nie ma możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

    W 2024 roku niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, odpady ulegające biodegradacji oraz pozostałości z sortowania odpadów odbierane od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Nowosolna we wskazanym okresie przekazane były do następujących instalacji:

  • Eko – Region Sp. z o.o. Julków, 91-116 Julków,
  • Zarząd Zagospodarowania Odpadami Łódź, ul. Sanitariuszek 70/72, 93-469 Łódź,
  • Remondis Sp. z o.o. Odział w Łodzi, ul. Swojska 4, 91-342 Łódź,
  • PS Seven Sp. z o.o. ul. Fabryczna 1, 68-130 Gozdnica,
  • SAWO RECYKLING Kazimierz Szałapski, Zbigniew Szałapski Sp. j. ul. A. Struga 43, 95-100 Zgierz,
  • FBSerwis Kamieńsk Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Ruszczyn 100 , 97-360,
  • Remondis Bydgoszcz Sp. z o.o., ul. Inwalidów 45, 87-749 Bydgoszcz

 

  1. Ilości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechanicznobiologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

 

        Zgodnie z danymi przedstawionymi w sprawozdaniach podmiotów odbierających odpady z terenu Gminy Nowosolna w 2024 roku przekazano łącznie 3072,742 Mg niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

 

Tabela 4. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne odebrane z terenu Gminy Nowosolna.

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg]

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

877,36

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

1388,44

Suma:

2265,80

 

 

Tabela 5. Masa odpadów powstała po sortowaniu zmieszanych odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania.

Kod odpadów

Rodzaj odpadów

Masa całego strumienia odpadów [Mg]

19 12 12

Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11

537,9675

19 05 99

Inne niewymienione odpady

268,9745

Suma:

806,9420

 

  1. Masa odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.

 

        Zgodnie z danymi przedstawionymi w sprawozdaniach podmiotów odbierających odpady z terenu Gminy Nowosolna w 2024 roku przekazano łącznie 426,2707 Mg odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcenia.

 

Tabela 6. Masa odpadów komunalnych przekazana do termicznego przekształcenia.

Rodzaj odpadów

Masa całego strumienia odpadów [Mg]

Masa odpadów powstałych po sortowaniu odpadów selektywnie odebranych
i zebranych, przekazanych do termicznego przekształcenia

343,5895

Masa odpadów powstałych po sortowaniu niesegregowanych (zmieszanych) odpadówkomunalnych odebranych, przekazanych do termicznego przekształcenia

82,6812

Suma:

426,2707

 

  1. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

 

        W 2024 roku na terenie gminy Nowosolna został uruchomiony Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Gminie Nowosolna znajduje się w Natolinie przy ulicy Składowej 15. Do punktu PSZOK mieszkańcy gminy mogą oddawać bezpłatnie posegregowane odpady komunalne takie jak: opakowania z papieru, tektury, plastiku metali oraz szkła,odpady biodegradowalne, wielkogabarytowe, sprzęt elektroniczny, baterie, żarówki, akumulatory, przeterminowane leki, strzykawki, igły, farby i tusze, odzież, popiół, zużyte opony (maksymalnie 4 szt. z gospodarstwa domowego na rok), posegregowany gruz (gruz ceglany, gruz betonowy, tynk, glazura i kafle), odpady z budowy i remontów (m.in. elementy tapety, elementy płyty kartonowo gipsowej, okleiny, deski, panele, parkiet, glazura czysta maksymalnie 1,5T w ciągu roku).

 

  1. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Zgodnie z umową z dnia19 grudnia 2023 roku w wyniku przetargu nieograniczonego, przeprowadzonego zgodnie z ustawą ,,Prawo zamówień publicznych’’ na świadczenie usług polegających na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Nowosolna, usługa w okresie od 01.01.2024-31.12.2024 realizowana była przez firmę Remondis Sp. z o.o.

 

Koszt odbioru i zagospodarowania odpadów w ramach ww. umowy w 2024 roku wyniósł 3 364 142,27 zł.

 

Tabela 7. Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów na terenie Gminy Nowosolna w 2024 roku.

Wpływy

2 697 275,06 zł

Wydatki

3 364 142,27 zł

Nadwyżka z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

-

 

  1. Liczba mieszkańców.

 

Na dzień 31 grudnia 2024 r. liczba osób zameldowanych na terenie gminy Nowosolna wyniosła 5353 osoby. Liczba mieszkańców na terenie Gminy Nowosolna na podstawie złożonych deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniosła 5560 osób.

Na bieżąco prowadzone są działania mające na celu weryfikację danych zawartych w deklaracjach, a także weryfikowanie ich ze stanem faktycznym.

 

 

  1. Ilość nieruchomości, dla których nie została podpisana umowa o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12.

 

Ilość nieruchomości, dla których nie została podpisana umowa o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 - 0

Zostało wezwanych 41 właścicieli nieruchomości do złożenia deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z czego 36 właścicieli złożyło stosowną deklarację w 2024 roku.

Zgodnie z danymi z rejestru liczba nieruchomości na terenie Gminy Nowosolna, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne wyniosła 174* na dzień 31.12.2024r. Liczba ta w porównaniu do roku 2023 uległa zwiększeniu o 28 posesji. Ponadto Gmina informowała właścicieli nieruchomości o konieczności złożenia deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami lub podpisania umów z firmami wywozowymi posiadającymi wpis do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez Wójta Gminy w zakresie odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Nowosolna.

*Wskazana liczba właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne obejmuje zarówno osoby fizyczne przebywające na sezonowo, tj. w okresie od kwietnia do października każdego kolejnego roku kalendarzowego, jak i przedsiębiorstwa, ogrody działkowe, placówki oświatowe, sklepy oraz innego rodzaju instytucje znajdujące się na terenie Gminy Nowosolna.

 

  1. Wnioski.

 

Na podstawie powyższych danych można zauważyć, iż system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Nowosolna jest realizowany co do zasady zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Jednym z najważniejszych zadań dla Gminy Nowosolna na lata następne jest podjęcie niezbędnych działań mających na celu wywiązanie się z obowiązków ustawowych dotyczących osiągnięcia wymaganych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania przede wszystkim poprzez zwiększenie intensywności uświadamiania mieszkańców Gminy w zakresie segregacji i ograniczenia ilości wytwarzania odpadów komunalnych.

 

 

z up. WÓJTA

Sekretarz Gminy

Sławomir Jasiński

Do pobrania:

PDFAnaliza Stanu Gospodarki Odpadami Komunlnymi Na Terenie Gminy Nowosolna 2024 pdf.pdf (5,37MB)