Uchwała Nr I/21/2025 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 28 stycznia 2025 roku
Uchwała Nr I/21/2025
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 28 stycznia 2025 roku
w sprawie opinii dotyczącej prawidłowości planowanej kwoty długu jednostki samorządu terytorialnego
wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań oraz opinii dotyczącej możliwości sfinansowania
planowanego deficytu budżetowego Gminy Nowosolna
Na podstawie art. 230 ust. 4 oraz art. 246 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2024 r., poz. 1530 ze zm.) w zw. z art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2025 r., poz. 7), Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej Łodzi:
1. Roman Drozdowski przewodniczący
2. Iwona Kopczyńska członek
3. Anna Kaźmierczak członek
uchwala, co następuje:
§ 1
Opiniuje pozytywnie prawidłowość planowanej kwoty długu Gminy Nowosolna na lata 2025–2034.
§ 2
Opiniuje pozytywnie możliwość sfinansowania w 2025 roku planowanego deficytu budżetu Gminy Nowosolna.
Uzasadnienie
Skład Orzekający formułując opinię zawartą w § 1 sentencji przyjął za podstawę dane wynikające z uchwały budżetowej Gminy Nowosolna na 2025 rok oraz uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy na lata 2025-2034, w tym prognozy kwoty długu.
Opinia została sformułowana na podstawie analizy przedłożonych Izbie dokumentów, przy uwzględnieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, dotyczących uchwalania i wykonywania budżetów w następnych latach, na które zaciągnięto i planuje się zaciągnąć
zobowiązania.
Z uchwalonej prognozy Gminy wynika, że w latach 2025–2034 spełniona zostanie zasada określona w art. 242 ustawy o finansach publicznych, bowiem we wszystkich latach objętych prognozą zaplanowano wykonanie tzw. nadwyżek operacyjnych budżetu, tj. dochodów bieżących wyższych od wydatków bieżących.
Najwyższe zadłużenie Gminy Nowosolna prognozowane jest na koniec 2025 roku, na kwotę 18.740.000,00 zł, stanowiącą 28,53% planowanych dochodów ogółem na 2025 rok.
Według założeń przyjętych w prognozie Gminy Nowosolna w 2025 roku spłata zobowiązań zaliczanych do długu finansowana będzie nadwyżką budżetową z lat ubiegłych, a począwszy od roku 2026 planowaną nadwyżką dochodów nad wydatkami budżetowymi (nadwyżką budżetową), która powstanie z nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi (nadwyżki operacyjnej).
Zgodnie z regułą wynikającą z art. 243 ustawy o finansach publicznych dla danej jednostki samorządu terytorialnego obliczany jest indywidualny wskaźnik maksymalnego obciążenia budżetu z tytułu spłaty długu, jak również relacja pomiędzy tym wskaźnikiem, a wskaźnikiem spłaty długu jednostki w danym roku budżetowym.
Przy realizacji wielkości założonych w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wykazano, w latach 2025–2034 obciążenie budżetu Gminy Nowosolna z tytułu spłaty długu kształtować się będzie poniżej wskaźnika dopuszczalnego ustalonego dla danego roku, a zatem przyjęto, że w prognozowanym okresie spełniona zostanie reguła zawarta w art. 243 ustawy o finansach publicznych. Z przedstawionych danych wynika, iż
najmniejsza różnica między wskaźnikiem dopuszczalnym, a wskaźnikiem spłaty długu przypada na rok 2030 i wynosi 8,31 p.p.
Skład Orzekający wskazuje, że zachowanie relacji, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych będzie wymagało realizacji założeń prognozowanych w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, w tym w szczególności osiągnięcia wskaźników jednorocznych (wiersz 8.2 załącznika nr 1 do wieloletniej prognozy finansowej) w przyjętych wielkościach. Istotne znaczenie przy tym będzie miała realizacja założonych
nadwyżek operacyjnych.
Skład Orzekający ocenił prawidłowość planowanej kwoty długu zawartej w uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i mając powyższe na względzie postanowił wydać opinię zawartą w § 1 sentencji niniejszej uchwały.
Formułując opinię zawartą w § 2 sentencji uchwały Skład Orzekający przyjął za podstawę dane wynikające z budżetu Gminy Nowosolna na 2025 rok oraz z wieloletniej prognozy finansowej, w tym prognozy kwoty długu. Ocena możliwości sfinansowania planowego deficytu 2025 roku dokonana została z uwzględnieniem spełnienia warunków ustawowych, w tym reguły art. 243 ustawy o finansach publicznych.
Na podstawie określonych w uchwale budżetowej na 2025 rok wielkości dochodów i wydatków ustalono, że planowany deficyt wyniesie 12.214.325,02 zł i sfinansowany zostanie przychodami z zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 11.000.000,00 zł oraz
nadwyżką budżetu z lat ubiegłych w kwocie 1.214.325,02 zł.
Przyjmując za podstawę wyniki analizy przedłożonych Izbie dokumentów przy założeniu realizacji wielkości w nich wykazanych, Skład Orzekający stwierdza, że w latach spłaty długu Gmina ma możliwość zachowania prawem przewidzianych ograniczeń w zakresie wskaźników obciążenia budżetów lat następnych spłatą długu oraz ma możliwość sfinansowania planowanego deficytu określonego w budżecie na 2025 rok.
Stosownie do art. 230 ust. 4 w związku z art. 246 ust. 3 ustawy o finansach publicznych niniejsza opinia podlega publikacji przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r., poz. 902).
Od opinii wyrażonych w niniejszej uchwale służy odwołanie do Kolegium Izby w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.