- Menu przedmiotowe
- FINANSE GMINY
- Budżet Gminy
- Uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej
- Uchwała Nr I/178/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 17 grudnia 2024 roku
Uchwała Nr I/178/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 17 grudnia 2024 roku
Uchwała Nr I/178/2024
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 17 grudnia 2024 roku
w sprawie opinii do projektu uchwały o wieloletniej prognozie finansowej
oraz możliwości sfinansowania planowanego deficytu budżetu
Gminy Nowosolna
Na podstawie art. 13 pkt 12 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r., poz. 1325 ze zm.) i art. 230 ust. 3 oraz art. 246 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2024 r., poz. 1530 ze zm.), Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej Łodzi:
1. Roman Drozdowski - przewodniczący
2. Iwona Kopczyńska - członek
3. Anna Kaźmierczak - członek
uchwala, co następuje:
§ 1
Opiniuje się pozytywnie projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Nowosolna na lata 2025–2034.
§ 2
Opiniuje się pozytywnie możliwość sfinansowania w 2025 roku planowanego deficytu budżetu Gminy Nowosolna.
Uzasadnienie
Skład Orzekający formułując opinię zawartą w § 1 sentencji przyjął za podstawę dane wynikające z projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Nowosolna na lata 2025–2034 wraz z autopoprawką.
W przedłożonym do zaopiniowania projekcie prognozy zawarte są elementy określone w art. 226 ust. 1 i 2a ustawy o finansach publicznych, w tym kwota długu oraz sposób jego spłaty. Załącznik Nr 2 prognozy dotyczący przedsięwzięć sporządzony został w sposób zgodny z wymogami określonymi w art. 226 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych.
Wielkości przyjęte w prognozie i projekcie budżetu są zgodne w zakresie wynikającym z art. 229 ustawy o finansach publicznych.
Z przedstawionego projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wynika również, że w latach 2025–2034 spełniona zostanie zasada określona w art. 242 ustawy o finansach publicznych, w związku z założeniem tzw. nadwyżek operacyjnych budżetu, tj. dochodów bieżących wyższych od wydatków bieżących.
Ponadto z projektu uchwały wynika, że w roku 2025 spłata zobowiązań zaliczanych do długu finansowana będzie nadwyżką budżetową z lat ubiegłych, a począwszy od roku 2026 planowaną nadwyżką dochodów nad wydatkami budżetowymi (nadwyżką budżetową), która powstanie z nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi (nadwyżki operacyjnej).
Zgodnie z regułą wynikającą z art. 243 ustawy o finansach publicznych dla danej jednostki samorządu terytorialnego obliczany jest indywidualny wskaźnik maksymalnego obciążenia budżetu z tytułu spłaty długu, jak również relacja pomiędzy tym wskaźnikiem, a wskaźnikiem spłaty długu jednostki w danym roku budżetowym. Przy realizacji wielkości założonych w projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wykazano, że w latach 2025–2034 obciążenie budżetu Gminy Nowosolna z tytułu spłaty długu kształtować się będzie poniżej wskaźnika dopuszczalnego ustalonego dla danego roku, a zatem przyjęto, że w prognozowanym okresie spełniona zostanie reguła zawarta w art. 243 ustawy o finansach publicznych. Z przedstawionych danych wynika, że najmniejsza różnica między wskaźnikiem dopuszczalnym, a wskaźnikiem spłaty długu przypada na rok 2030 i wynosi 8,31 p.p.
Przy powyższym Skład Orzekający podkreśla, że założenia przyjęte w projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej wymagają realizacji wskaźników jednorocznych (wiersz 8.2 załącznika nr 1 do wieloletniej prognozy finansowej), tak by zachowana była wskazana wyżej reguła.
Jak wynika z powyższej analizy, Skład Orzekający ocenił przedłożony projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej oraz zawartej w niej prognozy kwoty długu uwzględniając wytyczne wynikające z art. 230 ust. 3 ustawy o finansach publicznych i postanowił wydać opinię zawartą w § 1 sentencji niniejszej uchwały.
Formułując opinię zawartą w § 2 sentencji niniejszej uchwały Skład Orzekający przyjął za podstawę dane wynikające z projektu uchwały budżetowej Gminy Nowosolna na 2025 rok oraz projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. Ocena możliwości sfinansowania planowego deficytu 2025 roku dokonana została z uwzględnieniem spełnienia warunków ustawowych, w tym reguły art. 243 ustawy o
finansach publicznych.
Na podstawie określonych w projekcie uchwały budżetowej na 2025 roku wielkości dochodów i wydatków ustalono, że planowany deficyt budżetu wynosi 12.214.325,02 zł i sfinansowany zostanie przychodami z zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 11.000.000,00 zł oraz z nadwyżki budżetu z lat ubiegłych w kwocie 1.214.325,02 zł.
Przyjmując za podstawę wyniki analizy przedłożonych Izbie dokumentów, przy założeniu ich uchwalenia przez organ stanowiący oraz założeniu ich pełnej realizacji, Skład Orzekający stwierdza, że w latach spłaty planowanego do zaciągnięcia długu, Gmina zachowa prawem przewidziane ograniczenia w zakresie wskaźników obciążenia budżetów lat następnych spłatą długu oraz posiada możliwość sfinansowania planowanego deficytu określonego w projekcie budżetu na 2025 rok.
Stosownie do art. 230 ust. 3 oraz art. 246 ust. 2 ustawy o finansach publicznych niniejsza opinia podlega publikacji przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r., poz. 902).
Od opinii wyrażonych w niniejszej uchwale służy odwołanie do Kolegium Izby w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.