Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Zarządzenie nr 0050.1.58.2024 Wójta Gminy Nowosolna z dnia 3 września 2024 r. w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy Nowosolna na 2025 rok

Rodzaj aktu:
Zarządzenie
Kadencja:
2024-2029
Numer aktu:
0050.1.58.2024
Data podjęcia:
03-09-2024
Status:
Obowiązujący
Zakres tematyczny:
Budżet

Zarządzenie Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna

z dnia 3 września 2024 r.

w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy Nowosolna na 2025 rok
 

     Na podstawie art. 30 ust. 1, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2024 r. poz. 609, poz. 721) oraz art. 211, art. 212, art. 214, art. 233 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, poz. 1273, poz. 497, poz. 1407, poz. 1641, poz. 1872, poz. 1693, poz. 1429, Dz. U. z 2024 r. poz. 1089) oraz Uchwały Rady Gminy Nowosolna Nr XLVII/256/10 z dnia 10 września 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zarządza się, co następuje :

§ 1. Ustalam następujące terminy obowiązujące w procesie przygotowania projektu uchwały budżetowej na 2025 rok :

do 30 września 2024 r.

Złożenie wniosków przez jednostki pomocnicze

do 2 października 2024 r.

Kierownicy referatów oraz pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy składają wnioski do projektu budżetu

do 18 października 2024 r.

Złożenie wniosków przez jednostki organizacyjne

do 25 października 2024 r.

Analiza i weryfikacja złożonych wniosków

do 4 listopada 2024 r.

Rozpatrzenie wniosków przez Wójta Gminy

§ 2. Przy opracowywaniu projektu budżetu na 2025 rok należy uwzględnić następujące założenia:

1. W zakresie planowanych dochodów gminy:

a) dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe przyjmuje się wg przewidywanego wykonania
za 2024 rok,

b) subwencje oraz udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych przyjmuje się na podstawie danych otrzymanych z Ministerstwa Finansów,

c) stawki podatków i opłat lokalnych przyjmuje się na poziomie roku 2024 wg stanu prawnego na dzień 31 sierpnia 2024 roku uwzględniając wszystkie zmiany, które będą miały wpływ na wysokość podatków i opłat w 2025 roku,

d) dotacje celowe na realizację zadań zleconych przyjmuje się na podstawie informacji otrzymanych z Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego, Krajowego Biura Wyborczego,

e) dochody z majątku gminy z tytułu dzierżawy, najmu oraz opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości ujmuje się w wysokościach wynikających z zawartych umów oraz wystawionych decyzji. Dochody z tytułu sprzedaży majątku planuje się w oparciu o podjęte i planowane decyzje dotyczące sprzedaży mienia,

f) dochody realizowane przez pozostałe jednostki organizacyjne planuje się z uwzględnieniem zmian wynikających z zawartych umów podając w objaśnieniach szczegółowe uzasadnienie,

g) pozostałe dochody własne przyjmuje się wg przewidywanego wykonania za 2024 rok,

h) przychody w zakładach budżetowych są kalkulowane z zachowaniem stawek obowiązujących w 2024 roku.

Planowane kwoty dochodów sporządza się w pełnej klasyfikacji budżetowej w układzie działów, rozdziałów i paragrafów w podziale na dochody bieżące i majątkowe wg ich źródeł w tym w szczególności z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki unijne).

2. W zakresie planowanych wydatków gminy:

a) wzrost funduszu płac o 3 %,

b) 5 % od zaplanowanych wynagrodzeń należy przeznaczyć na fundusz nagród,

c) plan wydatków na pracownicze plany kapitałowe w wysokości 1,5 % wynagrodzenia brutto.

Podstawą do wyliczenia planowanego wynagrodzenia jest obecny stan zatrudnienia m-ca sierpnia i ewentualne wakaty zgodne ze strukturą organizacyjną jednostki. W placówkach oświatowych wynagrodzenia należy wyliczyć na podstawie danych wynikających z arkuszy organizacyjnych zatwierdzonych na rok szkolny 2024/2025 i dokonanych aneksami zmian do dnia 30 września 2024 roku. Przy planowaniu wynagrodzeń należy uwzględnić należne dodatki za wysługę lat, nagrody jubileuszowe, odprawy pracownicze oraz inne świadczenia wynikające z regulaminu wynagradzania pracowników. Ponadto w szkołach należy wyodrębnić ilość godzin za zajęcia nadobowiązkowe płatne z budżetu gminy (jeśli takie występują). Do planu wynagrodzeń należy dołączyć szczegółową kalkulację wyliczonego funduszu płac zarówno nauczycieli jak i pracowników administracji i obsługi wraz z uzasadnieniem.

Przy wydatkach związanych z ZUS i Funduszem Pracy przyjmuje się kwoty wynikające z przepisów o ubezpieczeniach społecznych.

Kalkulację zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń należy przygotować zgodnie z załącznikiem 1 do niniejszego zarządzenia.

d) wydatki na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,

e) wydatki bieżące należy ograniczyć do niezbędnego minimum umożliwiającego bieżące funkcjonowanie jednostek organizacyjnych z uwzględnieniem średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wzrost wydatków na poziomie 4,1 %. Plan musi zawierać opis planowanych stałych wydatków i sposób w jaki zostały one skalkulowane. Ewentualne propozycje zwiększenia wydatków bieżących muszą mieć racjonalne uzasadnienie,

f) przy planowaniu wydatków majątkowych priorytet mają inwestycje kontynuowane i ujęte w wykazie przedsięwzięć do WPF na lata 2024- 2028 oraz programy i projekty finansowane przy udziale środków, o których mowa  w art. 5 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.- zgodnie z załącznikiem nr 5.

3. Podstawą prac nad budżetem są: ustawa o finansach publicznych, o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

§ 3. Zastrzega się możliwość skorygowania założeń do projektu budżetu Gminy w przypadku istotniejszych odchyleń w dochodach w związku z uchwaleniem stawek podatków i opłat lokalnych jak również w przypadku braku uzasadnienia wzrostu planowanych wydatków.

§ 4. Zakres materiałów planistycznych winien być opracowany zgodnie z załącznikami Nr 1, 2, 3, 4, 5 do niniejszego zarządzenia. Do każdego załącznika należy dołączyć pisemne uzasadnienie przewidywanych dochodów i wydatków budżetowych ze wskazaniem sposobu ich kalkulacji. Plany powinny być sporządzone starannie i czytelnie, sprawdzone pod względem rachunkowym. Projekt planów należy sporządzić w zaokrągleniu do pełnych złotych (za wyjątkiem dochodów pochodzących z dotacji i subwencji oraz wydatków na realizację zadań w obrębie projektów finansowanych środkami unijnymi).

§ 5. Wykonanie zarządzenia powierzam Kierownikom jednostek organizacyjnych gminy, Kierownikom Referatów Urzędu Gminy oraz pracownikom na samodzielnych stanowiskach pracy.

§ 6. Nadzór nad realizacją zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy.

§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 


                                                                                                                                                                                         Wójt Gminy Nowosolna


                                                                                                                                                                                             Piotr Szcześniak

 

 

 

Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.

KALKULACJA ZATRUDNIENIA I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ

Lp.

Dział

Rozdział

§

Treść

Zatrudnienie (etaty)

Planowane środki (w zł)

9:8

2024 r.

2025r.

Przewidywane wykonanie w 2024r.

Plan na 2025r.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

                   
                   
                   

Szczegółowy opis kalkulacji:

……………..                                                                                                                                                                    ………………………..

sporządził                                                                                                                                                             kierownik jednostki

………………………….

Miejsce, data sporządzenia

 

 

Załącznik Nr 2 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.

PLAN DOCHODÓW JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH NA 2025 ROK

Lp.

Dz.

Rozdz.

§

Treść

Przewidywane wykonanie w 2024 roku

Plan na 2025 rok

W tym:

7:6

Bieżące

Majątkowe

Własne

Zlecone

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

                     
                     
                     
                     
                     

Razem:

           

Szczegółowy opis kalkulacji:

……………..                                                                                                                                                       ………………………..

sporządził                                                                                                                                                                   kierownik jednostki

………………………….

Miejsce, data sporządzenia

 

 

Załącznik Nr 3 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.

PLAN WYDATKÓW JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH NA 2025 ROK

Dz.

Rozdz.

§

Treść

Przewidywane wykonanie
w 2023 rok

Plan na 2024 rok

Razem bieżące
(8+11+12+13+14+15)

Jednostki budżetowe

dotacje na zadania bieżące

świadczenia na rzecz osób fizycznych

wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3

wypłaty
z tytułu poręczeń i gwaracji

Obsługa długu

Razem majątkowe
(17+19+20)

Inwestycje i zakupy inwestycyjne

Akcje i udziały

Razem (9+10)

Wynagrodzenia i składki od nich naliczane

wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań

inwestycje i zakupy inwestycyjne

w tym UE

wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3

Zakup, objęcie akcji , udziałów

Wniesienie wkładów
do spółek

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

                                       
                                       

RAZEM:

                               

Szczegółowy opis kalkulacji zgodnie z § 2 pkt.2  zarządzenia w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy Nowosolna na 2025 rok (plan wydatków zawiera również wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń):

……………..                                                                                                                                            ………………………..

sporządził                                                                                                                                                       kierownik jednostki

 

 

 

Załącznik Nr 4 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.

PLAN PRZYCHODÓW I KOSZTÓW ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH I INSTYTUCJI KULTURY NA 2025 ROK

Symbol

Wyszczególnienie

Przewidywane wykonanie w 2024r.

Plan na 2025 rok

6:5

Dział

Rozdz.

§

1

2

3

4

5

6

7

     

I. Stan środków obrotowych na początek roku

     
     

II. Przychody

     
             
             
     

III. Koszty

     
             
             
             

Szczegółowy opis kalkulacji:

……………..                                                                                                                                            ………………………..

sporządził                                                                                                                                                      kierownik jednostki

………………………….

Miejsce, data sporządzenia

 

 

 

Załącznik Nr 5 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.

PROGRAM REALIZACJI INWESTYCJI ORAZ WYDATKI NA PROGRAMY I PROJEKTY REALIZOWANE PRZY UDZIALE ŚRODKÓW O KTÓRYCH MOWA W ART. 5 UST. 1 PKT. 2 I 3 USTAWY O FINANSACH PUBLICZNYCH

Lp.

Nazwa programu

Klasyfikacja budżetowa

Nakłady inwestycyjne ogółem

Nakłady inwestycyjne poniesione w latach poprzednich

Plan na 2025 rok

2026 ok

2027rok

20….rok

Dział

Rozdz.

§

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

                     
                     
 

Ogółem:

                 

Szczegółowy opis kalkulacji:

……………..                                                                                                                                 ..........………………………..

sporządził                                                                                                                                         kierownik jednostki/ referatu

………………………….

Miejsce, data sporządzenia

 

 

PDFzałożenia do projektu budżetu 2025 rok.pdf (545,01KB)