Zarządzenie nr 0050.1.58.2024 Wójta Gminy Nowosolna z dnia 3 września 2024 r. w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy Nowosolna na 2025 rok
Zarządzenie Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.
w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy Nowosolna na 2025 rok
Na podstawie art. 30 ust. 1, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2024 r. poz. 609, poz. 721) oraz art. 211, art. 212, art. 214, art. 233 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, poz. 1273, poz. 497, poz. 1407, poz. 1641, poz. 1872, poz. 1693, poz. 1429, Dz. U. z 2024 r. poz. 1089) oraz Uchwały Rady Gminy Nowosolna Nr XLVII/256/10 z dnia 10 września 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zarządza się, co następuje :
§ 1. Ustalam następujące terminy obowiązujące w procesie przygotowania projektu uchwały budżetowej na 2025 rok :
do 30 września 2024 r. | Złożenie wniosków przez jednostki pomocnicze |
do 2 października 2024 r. | Kierownicy referatów oraz pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy składają wnioski do projektu budżetu |
do 18 października 2024 r. | Złożenie wniosków przez jednostki organizacyjne |
do 25 października 2024 r. | Analiza i weryfikacja złożonych wniosków |
do 4 listopada 2024 r. | Rozpatrzenie wniosków przez Wójta Gminy |
§ 2. Przy opracowywaniu projektu budżetu na 2025 rok należy uwzględnić następujące założenia:
1. W zakresie planowanych dochodów gminy:
a) dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe przyjmuje się wg przewidywanego wykonania
za 2024 rok,
b) subwencje oraz udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych przyjmuje się na podstawie danych otrzymanych z Ministerstwa Finansów,
c) stawki podatków i opłat lokalnych przyjmuje się na poziomie roku 2024 wg stanu prawnego na dzień 31 sierpnia 2024 roku uwzględniając wszystkie zmiany, które będą miały wpływ na wysokość podatków i opłat w 2025 roku,
d) dotacje celowe na realizację zadań zleconych przyjmuje się na podstawie informacji otrzymanych z Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego, Krajowego Biura Wyborczego,
e) dochody z majątku gminy z tytułu dzierżawy, najmu oraz opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości ujmuje się w wysokościach wynikających z zawartych umów oraz wystawionych decyzji. Dochody z tytułu sprzedaży majątku planuje się w oparciu o podjęte i planowane decyzje dotyczące sprzedaży mienia,
f) dochody realizowane przez pozostałe jednostki organizacyjne planuje się z uwzględnieniem zmian wynikających z zawartych umów podając w objaśnieniach szczegółowe uzasadnienie,
g) pozostałe dochody własne przyjmuje się wg przewidywanego wykonania za 2024 rok,
h) przychody w zakładach budżetowych są kalkulowane z zachowaniem stawek obowiązujących w 2024 roku.
Planowane kwoty dochodów sporządza się w pełnej klasyfikacji budżetowej w układzie działów, rozdziałów i paragrafów w podziale na dochody bieżące i majątkowe wg ich źródeł w tym w szczególności z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych (środki unijne).
2. W zakresie planowanych wydatków gminy:
a) wzrost funduszu płac o 3 %,
b) 5 % od zaplanowanych wynagrodzeń należy przeznaczyć na fundusz nagród,
c) plan wydatków na pracownicze plany kapitałowe w wysokości 1,5 % wynagrodzenia brutto.
Podstawą do wyliczenia planowanego wynagrodzenia jest obecny stan zatrudnienia m-ca sierpnia i ewentualne wakaty zgodne ze strukturą organizacyjną jednostki. W placówkach oświatowych wynagrodzenia należy wyliczyć na podstawie danych wynikających z arkuszy organizacyjnych zatwierdzonych na rok szkolny 2024/2025 i dokonanych aneksami zmian do dnia 30 września 2024 roku. Przy planowaniu wynagrodzeń należy uwzględnić należne dodatki za wysługę lat, nagrody jubileuszowe, odprawy pracownicze oraz inne świadczenia wynikające z regulaminu wynagradzania pracowników. Ponadto w szkołach należy wyodrębnić ilość godzin za zajęcia nadobowiązkowe płatne z budżetu gminy (jeśli takie występują). Do planu wynagrodzeń należy dołączyć szczegółową kalkulację wyliczonego funduszu płac zarówno nauczycieli jak i pracowników administracji i obsługi wraz z uzasadnieniem.
Przy wydatkach związanych z ZUS i Funduszem Pracy przyjmuje się kwoty wynikające z przepisów o ubezpieczeniach społecznych.
Kalkulację zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń należy przygotować zgodnie z załącznikiem 1 do niniejszego zarządzenia.
d) wydatki na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
e) wydatki bieżące należy ograniczyć do niezbędnego minimum umożliwiającego bieżące funkcjonowanie jednostek organizacyjnych z uwzględnieniem średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wzrost wydatków na poziomie 4,1 %. Plan musi zawierać opis planowanych stałych wydatków i sposób w jaki zostały one skalkulowane. Ewentualne propozycje zwiększenia wydatków bieżących muszą mieć racjonalne uzasadnienie,
f) przy planowaniu wydatków majątkowych priorytet mają inwestycje kontynuowane i ujęte w wykazie przedsięwzięć do WPF na lata 2024- 2028 oraz programy i projekty finansowane przy udziale środków, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.- zgodnie z załącznikiem nr 5.
3. Podstawą prac nad budżetem są: ustawa o finansach publicznych, o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
§ 3. Zastrzega się możliwość skorygowania założeń do projektu budżetu Gminy w przypadku istotniejszych odchyleń w dochodach w związku z uchwaleniem stawek podatków i opłat lokalnych jak również w przypadku braku uzasadnienia wzrostu planowanych wydatków.
§ 4. Zakres materiałów planistycznych winien być opracowany zgodnie z załącznikami Nr 1, 2, 3, 4, 5 do niniejszego zarządzenia. Do każdego załącznika należy dołączyć pisemne uzasadnienie przewidywanych dochodów i wydatków budżetowych ze wskazaniem sposobu ich kalkulacji. Plany powinny być sporządzone starannie i czytelnie, sprawdzone pod względem rachunkowym. Projekt planów należy sporządzić w zaokrągleniu do pełnych złotych (za wyjątkiem dochodów pochodzących z dotacji i subwencji oraz wydatków na realizację zadań w obrębie projektów finansowanych środkami unijnymi).
§ 5. Wykonanie zarządzenia powierzam Kierownikom jednostek organizacyjnych gminy, Kierownikom Referatów Urzędu Gminy oraz pracownikom na samodzielnych stanowiskach pracy.
§ 6. Nadzór nad realizacją zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy.
§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wójt Gminy Nowosolna
Piotr Szcześniak
Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.
KALKULACJA ZATRUDNIENIA I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ
Lp. | Dział | Rozdział | § | Treść | Zatrudnienie (etaty) | Planowane środki (w zł) | 9:8 | ||
2024 r. | 2025r. | Przewidywane wykonanie w 2024r. | Plan na 2025r. | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Szczegółowy opis kalkulacji:
…………….. ………………………..
sporządził kierownik jednostki
………………………….
Miejsce, data sporządzenia
Załącznik Nr 2 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.
PLAN DOCHODÓW JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH NA 2025 ROK
Lp. | Dz. | Rozdz. | § | Treść | Przewidywane wykonanie w 2024 roku | Plan na 2025 rok | W tym: | 7:6 | ||
Bieżące | Majątkowe | |||||||||
Własne | Zlecone | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Razem: |
Szczegółowy opis kalkulacji:
…………….. ………………………..
sporządził kierownik jednostki
………………………….
Miejsce, data sporządzenia
Załącznik Nr 3 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.
PLAN WYDATKÓW JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH NA 2025 ROK
Dz. | Rozdz. | § | Treść | Przewidywane wykonanie | Plan na 2024 rok | Razem bieżące | Jednostki budżetowe | dotacje na zadania bieżące | świadczenia na rzecz osób fizycznych | wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 | wypłaty | Obsługa długu | Razem majątkowe | Inwestycje i zakupy inwestycyjne | Akcje i udziały | ||||
Razem (9+10) | Wynagrodzenia i składki od nich naliczane | wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań | inwestycje i zakupy inwestycyjne | w tym UE wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 | Zakup, objęcie akcji , udziałów | Wniesienie wkładów | |||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
RAZEM: |
Szczegółowy opis kalkulacji zgodnie z § 2 pkt.2 zarządzenia w sprawie założeń do projektu budżetu Gminy Nowosolna na 2025 rok (plan wydatków zawiera również wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń):
…………….. ………………………..
sporządził kierownik jednostki
Załącznik Nr 4 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.
PLAN PRZYCHODÓW I KOSZTÓW ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH I INSTYTUCJI KULTURY NA 2025 ROK
Symbol | Wyszczególnienie | Przewidywane wykonanie w 2024r. | Plan na 2025 rok | 6:5 | ||
Dział | Rozdz. | § | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
I. Stan środków obrotowych na początek roku | ||||||
II. Przychody | ||||||
III. Koszty | ||||||
Szczegółowy opis kalkulacji:
…………….. ………………………..
sporządził kierownik jednostki
………………………….
Miejsce, data sporządzenia
Załącznik Nr 5 do zarządzenia Nr 0050.1.58.2024
Wójta Gminy Nowosolna
z dnia 3 września 2024 r.
PROGRAM REALIZACJI INWESTYCJI ORAZ WYDATKI NA PROGRAMY I PROJEKTY REALIZOWANE PRZY UDZIALE ŚRODKÓW O KTÓRYCH MOWA W ART. 5 UST. 1 PKT. 2 I 3 USTAWY O FINANSACH PUBLICZNYCH
Lp. | Nazwa programu | Klasyfikacja budżetowa | Nakłady inwestycyjne ogółem | Nakłady inwestycyjne poniesione w latach poprzednich | Plan na 2025 rok | 2026 ok | 2027rok | 20….rok | ||
Dział | Rozdz. | § | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Ogółem: |
Szczegółowy opis kalkulacji:
…………….. ..........………………………..
sporządził kierownik jednostki/ referatu
………………………….
Miejsce, data sporządzenia