Uchwała Nr I/107/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 3 września 2024 roku w sprawie opinii dotyczącej możliwości spłaty przez Gminę Nowosolna kredytu długoterminowego
Uchwała Nr I/107/2024
Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 3 września 2024 roku
w sprawie opinii dotyczącej możliwości spłaty przez
Gminę Nowosolna kredytu długoterminowego
Na podstawie art. 13 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r., poz. 1325) i art. 91 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r., poz.1270 ze zm.), Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej Łodzi:
1. Roman Drozdowski przewodniczący
2. Iwona Kopczyńska członek
3. Anna Adamczewska członek
uchwala, co następuje:
Opiniuje pozytywnie możliwość spłaty kredytu długoterminowego w wysokości 8.600.000,00 zł (słownie złotych: osiem milionów sześćset tysięcy), zaciąganego przez Gminę Nowosolna z przeznaczeniem na pokrycie planowanego deficytu budżetu w 2024 roku.
Uzasadnienie
Gmina Nowosolna wystąpiła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej możliwości spłaty kredytu długoterminowego w wysokości 8.600.000,00 zł, zaciąganego z przeznaczeniem na pokrycie planowanego deficytu budżetu w 2024 roku.
Opinia wyrażona w sentencji niniejszej uchwały poprzedzona została analizą dokumentów będących w posiadaniu Izby na dzień wydania niniejszej opinii, w szczególności danych wynikających z uchwały budżetowej Gminy Nowosolna na 2024 rok oraz uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Nowosolna na lata 2024-2034 (z uwzględnieniem zmian dokonanych do dnia 9 lipca 2024), jak również danych znajdujących się w rejestrach Izby.
Na podstawie zarządzenia nr 0050.1.45.2024 z dnia 1 sierpnia 2024 roku Wójt Gminy Nowosolna postanowił o zaciągnięciu kredytu długoterminowego w wysokości 8.600.000,00 zł, z przeznaczeniem na finansowanie planowanego deficytu budżetu w 2024 roku. Spłata kredytu ma nastąpić w latach 2025-2034, z dochodów własnych Gminy Nowosolna.
W uchwale budżetowej Gminy Nowosolna, obowiązującej na dzień wydania niniejszej opinii, zaplanowano deficyt budżetu w kwocie 12.843.343,57 zł, wskazując jako źródła jego pokrycia przychody z tytułu: 1) zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 8.600.000,00 zł; 2) nadwyżki z lat ubiegłych w wysokości 4.225.869,36 zł; 3) niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach w wysokości 17.474,21 zł.
Limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek, przeznaczonych na finansowanie planowanego deficytu budżetu, Rada Gminy Nowosolna ustaliła w wysokości 11.954.000,00 zł.
Z danych wykazanych w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy, obowiązującej na dzień wydania niniejszej opinii wynika, że w latach 2024–2034 spełniona zostanie zasada określona w art. 242 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, bowiem jednostka prognozuje osiągnięcie tzw. nadwyżek operacyjnych (dochodów bieżących wyższych od wydatków bieżących).
Z prognozy kwoty długu, stanowiącej część wieloletniej prognozy finansowej wynika, że dług Gminy Nowosolna na koniec roku 2024, przy założeniu osiągnięcia dochodów ustalonych w prognozie, kształtować się będzie na poziomie 18,13% planowanych dochodów budżetu ogółem. Począwszy od roku 2025 Gmina nie planuje przychodów zwrotnych zwiększających poziom zadłużenia.
Z konstrukcji budżetu Gminy Nowosolna wynika, że w 2024 roku spłata zobowiązań zaliczanych do długu będzie sfinansowana nadwyżką budżetową z lat ubiegłych. Natomiast od 2025 roku spłata zobowiązań zaliczanych do długu zostanie sfinansowana z planowanych nadwyżek budżetowych, które de facto powstaną z nadwyżek operacyjnych.
Zgodnie z regułą wynikającą z art. 243 ustawy o finansach publicznych dla danej jednostki samorządu terytorialnego obliczany jest indywidualny wskaźnik dopuszczalnego obciążenia budżetu z tytułu spłaty długu tej jednostki. Stosownie do wskazanej reguły wskaźnik spłaty długu w danym roku budżetowym nie może przekroczyć dopuszczalnego wskaźnika spłaty. Relację wskaźnika spłaty długu do wskaźnika dopuszczalnego, o której mowa w przywołanym przepisie, dla poszczególnych lat objętych prognozą Gminy Nowosolna, przedstawia tabela:
LATA | Dopuszczalny limit spłaty zobowiązań określony po prawej stronie nierówności we wzorze, o którym mowa w art. 243 ustawy, po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, obliczony w oparciu o wykonanie roku poprzedzającego pierwszy rok prognozy (wskaźnik ustalony w oparciu o średnią arytmetyczną z poprzednich lat) | Relacja określona po lewej stronie nierówności we wzorze, o którym mowa w art. 243 ust. 1 ustawy (po uwzględnieniu zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń przypadających na dany rok) |
2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034
| 25,27% 21,92% 18,25% 15,46% 13,54% 10,74% 8,94% 8,98% 9,44% 9,82% 10,02% | 3,98% 5,48% 2,69% 2,40% 2,12% 1,88% 1,66% 1,47% 1,30% 1,15% 1,02% |
Z prognozy kwoty długu wynika, że w latach 2024–2034, które obejmują również okres spłaty przedmiotowego kredytu, obciążenie budżetu Gminy Nowosolna z tytułu spłaty długu kształtować się będzie poniżej wskaźnika maksymalnego ustalonego dla danego roku. Skład Orzekający podkreśla jednak, że ww. wskaźniki ustalone zostały przy założeniu pełnej realizacji wielkości wynikających z wieloletniej prognozy finansowej Gminy.
Zważywszy na powyższe Skład Orzekający postanowił wydać opinię zawartą w sentencji niniejszej uchwały.
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale służy odwołanie do Kolegium Izby w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.