Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Nowosolna
GMINA NOWOSOLNA
ANALIZA
STANU GOSPODARKI
ODPADAMI KOMUNALNYMI
NA TERENIE GMINY NOWOSOLNA
2023
na podstawie art. 9 tb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024, poz. 399 z późn. zm.)
ŁÓDŹ, KWIECIEŃ 2024
- Wprowadzenie.
Niniejszy dokument stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2023 rok dla Gminy Nowosolna. Analizę sporządzono zgodnie z art. 9tb ustawy z dnia 13 września 2013 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2024 poz. 399 ze zm.).
Analiza zawiera dane ze sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych o czynnikach wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Akty prawa miejscowego regulujące gospodarkę odpadami komunalnymi.
Gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi w 2023 roku objęte były zarówno nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy, nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, jak również nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
W 2023 roku gospodarkę odpadami komunalnymi w Gminie Nowosolna regulowały następujące akty prawa miejscowego:
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXVI/437/23 z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXI/215/20 Rady Gminy Nowosolna z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowosolna;
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr XXXI/215/20 z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowosolna;
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXXVI/499/23 z dnia 25 października 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Nowosolna od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXXVII/515/23 z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie zmiany uchwały Nr LXXVI/499/23 Rady Gminy Nowosolna z dnia 25 października 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Nowosolna od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXI/415/22 z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym;
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr LXI/414/22 z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie opadami komunalnymi od domku letniskowego na nieruchomości lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjnowypoczynkowe, położonej na terenie Gminy Nowosolna;
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr XXII/134/16 z dnia 25 maja 2016 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr XXVIII/170/16 z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno - wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, położonych na terenie Gminy Nowosolna;
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr XXXV/249/21 z dnia 31 marca 2021 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Nowosolna;
- Uchwała Rady Gminy Nowosolna Nr XVIII/116/19 z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno - wypoczynkowe, położonych na terenie Gminy Nowosolna.
- Ogólna charakterystyka system gospodarowania odpadami komunalnymi.
System gospodarki odpadami w gminie polegający na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Nowosolna funkcjonuje od 1 lipca 2013 r.
Odpady komunalne z terenu Gminy Nowosolna zbierane i odbierane są w sposób selektywny zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowosolna. Selektywna zbiórka odpadów prowadzona była zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Klimatu
i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2021 r. poz. 906) oraz Krajowego planu gospodarki odpadami 2028’’, przyjętego uchwałą Nr 96 Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2023 r.
W 2023 r. na terenie Gminy Nowosolna usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości tak jak w poprzednich latach, realizował przedsiębiorca wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego firma Remondis Sp. z o.o. W ramach umowy zawartej z ww. wykonawcą bezpośrednio sprzed posesji, odbierane były następujące frakcje odpadów: niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne oraz odpady zbierane selektywnie: papier, tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe i metal, szkło oraz bioodpady. W ramach Mobilnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w okresie wiosennym i jesiennym były odbierane odpady wielkogabarytowe między innymi akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, opony, meble i inne odpady wielkogabarytowe. Po uprzednim zgłoszeniu zapotrzebowania, bezpośrednio sprzed posesji w workach typu BIG-BAG odbierane były także zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego oraz odpadowe materiały ceramiczne. W Urzędzie Gminy Nowosolna można było oddać zużyte baterie i przeterminowane leki.
Sposób selektywnie zbieranych odpadów realizowany na terenie gminy Nowosolna jest aktualny z obowiązującymi regulacjami.
- Ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy.
Systemem gospodarki odpadami w 2023 r. objętych zostało łącznie 2001 nieruchomości. Łączna masa zebranych odpadów komunalnych wraz z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi z terenu gminy Nowosolna wyniosła 2747,937 Mg.
Tabela 1. Zestawienie odebranych odpadów komunalnych w roku 2022 i 2023 ogółem [Mg].
Kod odpadów | Rodzaj odpadów | Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg] w 2022r. | Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg] w 2023 r. |
15 01 06 | Zmieszane odpady opakowaniowe | 33,34 | 36,44 |
15 01 07 | Opakowania ze szkła | 151,70 | 137,92 |
16 01 03 | Zużyte opony | 4,56 | 3,60 |
17 01 07 | Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych | 60,48 | 28,08 |
17 09 04 | Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 | 1,46 | - |
20 01 01 | Papier i tektura | 103,18 | 109,48 |
20 01 32 | Leki inne niż wymienione w 20 01 31 | 0,1794 | 0,247 |
20 01 36 | Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 | 0,42 | 0,50 |
20 01 39 | Tworzywa sztuczne | 202,66 | 224,50 |
20 02 01 | Odpady ulegające biodegradacji | 906,56 | 838,36 |
20 03 01 | Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne | 1148,68 | 1213,14 |
20 03 07 | Odpady wielkogabarytowe | 128,89 | 155,55 |
20 01 34 | Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33 | - | 0,12 |
Łączna masa odpadów | 2742,109 | 2747,937 |
Jak wynika z powyższej tabeli w przypadku 4 rodzajów kodów odpadów wystąpił spadek ilości odebranych odpadów, w przypadku pozostałych rodzajów nastąpił wzrost. Łączna ilość odebranych odpadów w 2023 roku wzrosła o 5,828 Mg w stosunku do roku 2022. Największy wzrost w stosunku do masy odebranych odpadów o 64,46 Mg dotyczył niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz odpadów wielkogabarytowych o 26,66 Mg. Tabela poniżej przedstawia szczegółowo procentową zmianę ilości odebranych odpadów w stosunku do roku 2022.
Tabela 2. Procentowa zmiana w ilości odebranych odpadów w stosunku do roku 2022.
Rodzaj odpadów | Kod odpadów | Udział % w stosunku do roku 2022 |
Zmieszane odpady opakowaniowe | 15 01 06 | +9,3% |
Szkło, opakowania ze szkła | 15 01 07 | -9,08% |
Zużyte opony | 16 01 03 | -21,05% |
Odpady budowlane i rozbiórkowe | 17 01 07
| -53,57% |
Papier i tektura | 20 01 01 | +6,11% |
Leki inne niż wymienione w 20 01 31 | 20 01 32 | +37,68% |
Zużyte urządzenia elektryczne | 20 01 36 | +19,05% |
Tworzywa sztuczne | 20 01 39 | +10,78% |
Odpady ulegające biodegradacji | 20 02 01 | -7,52% |
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne | 20 03 01 | +5,61% |
Odpady wielkogabarytowe | 20 03 07 | +20,68% |
Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33
| 20 01 34
| - |
- Uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia
i recyklingu odpadów komunalnych.
Gminy zgodnie z zapisem art. 3b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia
13 września o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, były zobowiązane osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia
i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości co najmniej 35% wagowo, jako stosunek masy odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi do masy wytworzonych odpadów komunalnych, nie uwzględniając innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne.
W roku 2023 Gmina Nowosolna uzyskała poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu w wysokości 33,29% - obowiązkowy poziom nie został osiągnięty.
W roku 2023 Gmina Nowosolna osiągnęła wymagany poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania na poziomie 32,89% (wymagany poziom do 35%).
- Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Na terenie Gminy Nowosolna nie ma możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
W 2023 roku niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, odpady ulegające biodegradacji oraz pozostałości z sortowania odpadów odbierane od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Nowosolna we wskazanym okresie przekazane były do następujących instalacji:
- Eko – Region Sp. z o.o. Julków, 91-116 Julków,
- Zarząd Zagospodarowania Odpadami Łódź, ul. Sanitariuszek 70/72, 93-469 Łódź,
- Remondis Sp. z o.o. Odział w Łodzi, ul. Swojska 4, 91-342 Łódź,
- PREZERO SERVICE CENTRUM SP ZO.O. Krzyżanówek, 99-314,
- KON-WIT RECYKLING S.C.KONRAD ZAJKIEWICZ,WIKTOR KWIATKOWSKI Częstochowska 70, 42-350 Koziegłowy,
- FBSerwis Kamieńsk Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Ruszczyn , 97-360.
- Ilości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechanicznobiologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w sprawozdaniach podmiotów odbierających odpady z terenu Gminy Nowosolna w 2023 roku przekazano łącznie 2451,2438 Mg niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Tabela 3. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne odebrane z terenu Gminy Nowosolna.
Kod odpadu | Rodzaj odpadu | Masa odebranych odpadów komunalnych [Mg] |
20 02 01 | Odpady ulegające biodegradacji | 838,36 |
20 03 01 | Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne | 1213,14 |
Suma: | 2051,50 |
Tabela 4. Masa odpadów powstała po sortowaniu zmieszanych odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania.
Kod odpadów | Rodzaj odpadów | Masa całego strumienia odpadów [Mg] |
19 12 12 | Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11 | 207,2212 |
19 05 99 | Inne niewymienione odpady | 192,5226 |
Suma: | 399,7438 |
- Masa odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w sprawozdaniach podmiotów odbierających odpady z terenu Gminy Nowosolna w 2023 roku przekazano łącznie 414,704 Mg odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcenia.
Tabela 5. Masa odpadów komunalnych przekazana do termicznego przekształcenia.
Rodzaj odpadów | Masa całego strumienia odpadów [Mg] |
Masa odpadów powstałych po sortowaniu odpadów selektywnie odebranych | 310,9161 |
Masa odpadów powstałych po sortowaniu niesegregowanych (zmieszanych) odpadówkomunalnych odebranych, przekazanych do termicznego przekształcenia | 103,7879 |
Suma: | 414,704 |
- Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
W 2023 roku na terenie gminy Nowosolna rozpoczęto budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Gminie Nowosolna znajdować się będzie w Natolinie przy ulicy Składowej 15 do którego mieszkańcy gminy będą mogli oddawać bezpłatnie posegregowane odpady komunalne takie jak: opakowania z papieru, tektury, plastiku metali oraz szkła,odpady biodegradowalne, wielkogabarytowe, sprzęt elektroniczny, baterie, żarówki, akumulatory, przeterminowane leki, strzykawki, igły, farby i tusze, odzież, popiół, zużyte opony (maksymalnie 4 szt. z gospodarstwa domowego na rok), posegregowany gruz (gruz ceglany, gruz betonowy, tynk, glazura i kafle), odpady z budowy i remontów (m.in. elementy tapety, elementy płyty kartonowo gipsowej, okleiny, deski, panele, parkiet, glazura czysta maksymalnie 1,5T w ciągu roku).
- Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgodnie z umową z dnia15 grudnia 2022 roku w wyniku przetargu nieograniczonego, przeprowadzonego zgodnie z ustawą ,,Prawo zamówień publicznych’’ na świadczenie usług polegających na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Nowosolna, usługa w okresie od 01.01.2023-31.12.2023 realizowana była przez firmę Remondis Sp. z o.o.
Koszt odbioru i zagospodarowania odpadów w ramach ww. umowy w 2023 roku wyniósł 3 005 695,64zł.
Tabela 6. Koszty odbioru i zagospodarowania odpadów na terenie Gminy Nowosolna w 2023 roku.
Wpływy | 2 651 845,19 zł |
Wydatki | 3 005 695,64zł |
Nadwyżka z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi | - |
- Liczba mieszkańców.
Na dzień 31 grudnia 2023 r. liczba osób zameldowanych na terenie gminy Nowosolna wyniosła 5222 osoby. Liczba mieszkańców na terenie Gminy Nowosolna na podstawie złożonych deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniosła 5412 osób.
Na bieżąco prowadzone są działania mające na celu weryfikację danych zawartych w deklaracjach, a także weryfikowanie ich ze stanem faktycznym.
- Ilość nieruchomości, dla których nie została podpisana umowa o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12.
Ilość nieruchomości, dla których nie została podpisana umowa o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 - 0
Zostało wezwanych 15 właścicieli nieruchomości do złożenia deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z czego 7 właścicieli złożyło stosowną deklarację w 2023 roku.
Zgodnie z danymi z rejestru liczba nieruchomości na terenie Gminy Nowosolna, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne wyniosła 146* na dzień 31.12.2023r. Liczba ta w porównaniu do roku 2022 uległa zwiększeniu o 23 posesje. Ponadto Gmina informowała właścicieli nieruchomości o konieczności złożenia deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami lub podpisania umów z firmami wywozowymi posiadającymi wpis do rejestru działalności regulowanej prowadzonego przez Wójta Gminy w zakresie odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Nowosolna.
*Wskazana liczba właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne obejmuje zarówno osoby fizyczne przebywające na sezonowo, tj. w okresie od kwietnia do października każdego kolejnego roku kalendarzowego, jak i przedsiębiorstwa, ogrody działkowe, placówki oświatowe, sklepy oraz innego rodzaju instytucje znajdujące się na terenie Gminy Nowosolna.
- Wnioski.
Na podstawie powyższych danych można zauważyć, iż system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Nowosolna jest realizowany zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Jednym z najważniejszych zadań dla Gminy Nowosolna na lata następne jest zwiększenie intensywności uświadamiania mieszkańców Gminy w zakresie segregacji i ograniczenia ilości wytwarzania odpadów komunalnych.
z up. WÓJTA
Sekretarz Gminy
Sławomir Jasiński
Załącznik:
Analiza Stanu Gospodarki Odpadami Komunlnymi Na Terenie Gminy Nowosolna 2023.pdf (4,52MB)